Vitaminok szerepe, vitaminhiány oka és tünetei gyermnekkorban

 
A vitaminok olyan szerves vegyületek, melyek a szervezetben lejátszódó biokémiai folyamatokban vesznek rész, a szervezet számára bár kis mennyiségben, de nélkülözhetetlenek a működéshez. A vitaminok jelentős részét a szervezet nem képes előállítani, így a táplálékkal kell felvenni azokat. Vitaminhiány esetén az emésztési és anyagcsere folyamatok zavart szenvednek, lelassul a fejlődés, nő a fertőzésekre való hajlam, a vitaminhiányos csecsemő elveszíti frissességét, mozgásszegény lesz. A vitaminok az enzimek fontos alkotó elemei,elengedhetetlenül szükségesek az enzimrendszer működéséhez.
 
A vitaminoknak két fő csoportja ismert:

  • zsírban oldódó vitaminok – ezek elővitaminként találhatók az élelmiszerekben, a szervezet alakítja át vitaminná. A zsírban oldódó vitaminokat a  szervezet képes raktározni (A,D,E,K vitamin)
  • vízben oldódó vitaminok – ezek nem raktározódnak a szervezetben (B,C, H, folsav)

A magyarországi környezeti adottságok, és a táplálkozási kultúra mellett ritka a teljes vitaminhiány a szervezetben (avitaminozis), de a vitaminok csökkent mennyisége, vagy más néven részleges vitaminhiány (hypovitaminozis) nem ritka.
 
A természeti adottságaink révén a D-vitamin hiánybetegsége (angolkór) az ami nagy jelentőséggel bír, erről külön részletesen szólunk.
 
A megfelelő mennyiségű vitamin bevitelének legegyszerűbb módja a változatos és egészséges táplálkozás, ám bizonyos betegségekben a vitamin felszívódási zavara, vagy egyéb ok (egyéb betegség) miatt megnövekedett vitaminszükséglet is okozhat (hypovitaminozist).
 
Mivel a zsírban oldódó vitaminok raktározódnak a szervezetben, a túl sok vitamin bevitele is zavart okoz a szervezet működésében ilyenkor hypervitaminozisról beszélünk. A vízben oldódó vitaminok feleslege kiürül.
 

A fontosabb zsírban oldódó vitaminok:

A-vitamin (retinol)

A szem ideghártyájának (retina) működésében, a bőr épségében, a csontok anyagcseréjében és az immunrendszer működésében játszik szerepet.

A-vitamin hiányának oka:  kevés bevitel, felszívódás zavara zsír vagy epehiány miatt, májbetegség.
A-vitamin hiány következménye: szürkületi vakság (farkasvakság), szaruhártya homály, a bőr és nyálkahártya károsodás miatt hajlam a hurutokra.
A-vitamin forrásai: máj, sárgarépa, tök, spenót, csukamájolaj, zöldségfélék, sárgadinnye, tojássárgája, vaj
A-vitamin túladagolása fejfájással hajhullással jár. Ritka, de toxikus lehet.

D-vitamin (kalciferol)

Fontos szerepet tölt be a kalcium és foszfát anyagcserében, csontnövekedésben és csontosodási folyamatban.

D-vitamin hiányának oka:elégtelen bevitel, és napfény hiánya.
D-vitamin hiány következménye:  Angolkórt (rachitis) okoz. Erről részletesen külön cikkben írunk.
D-vitamin forrásai: csukamájolaj, margarin, tojássárgája, hús, tej
D-vitamin túlfogyasztása: magas vérkalcium szintet okoz, a csontokból történő kalcium kiáramlással. A kalciumsók lerakódnak a szervekben (pl. vese) és károsítják azokat.

E-vitamin (tokoferol)

Antioxidáns, az izomműködés és energiafelhasználás résztvevője. Szerepe bizonyított az izomkárosodás megelőzésében. A kiserek falában védőfunkciót tölt be, és csökkenti a koleszterin szintet. Az E- vitamint a meddőség, szexuális problémák, koraszülés, menstruációs zavarok, a nemi szervek fejlődési zavaraiban, menopausát követő zavarok, szív és érrendszeri betegségek, bőrproblémák (pl. hegesedések), a foglazulás gyógyításában elsődlegesen használják.

E-vitamin forrásai: vese, máj, húsok, vaj, főzelékek

K-vitamin (fillokinon)

A véralvadási rendszer fontos vitaminja.

K-vitamin hiányának oka : bélbeli képzés hiánya, felszívódásának zavara (zsírfelszívódási zavar miatt), májbetegség
K-vitamin hiány következménye: megnyúlt véralvadási idő, vérzékenység.
K-vitamin forrásai: joghurt, tojássárgája, szójaolaj, leveles zöldségek.





 

A fontosabb vízben oldódó vitaminok:

 

C-vitamin (aszkorbinsav)

A szervezetben számos, az életfunkciók irányításához szükséges folyamatban vesz részt. Az ember egyes szervei nagy mennyiségű c-vitamint tartalmaznak. A C- vitamin részt vesz az intermedier (köztes, közbenső) anyagcserében, jelenléte a bélcsatornában a vas stabilizálásához és felszívódásához szükséges. A C- vitamin erősíti az adrenalin hatását, továbbá fokozza a kötőszöveti sejtek fejlődését.

C-vitamin hiányának oka: elégtelen bevitel (ez hazánkban nagyon ritka)
C-vitamin hiány következménye: csont, fog, porc és kötőszövet károsodás, fogínyvérzés, fáradékonyság, vérzékenység, vérszegénység, sebgyógyulás zavara és immunrendszeri zavar. Hiánybetegsége a skorbut.
C-vitamin forrásai: gyümölcsök és zöldségek.

B1-vitamin (tiamin)

Szerepet játszik a zsírok felszívódásában és a béltónus fenntartásában. Az izommunka megnöveli a B1 vitamin szükségletet.

B1-vitamin hiányának oka: elégtelen bevitel, túl sok szénhidrát bevitel, bélbaktériumok kipusztulása.
B1-vitamin hiányának következménye: szénhidrát-anyagcsere zavar, idegrendszeri tünetek, szív betegségek. Hiánybetegsége a beriberi.
B1-vitamin forrásai: hús, tej, élesztő, gabonakorpa, gabonacsíra

B2-vitamin (riboflavin)

A sejtanyagcsere, a sejtlégzés, a fehérjefelépülés, a vasbeépülés és a szemlencseműködés fontos vitaminja. Javítja a látást, csökkenti a szem kifáradását. Stresszes állapotban megnő a B2-vitamin szükséglet.

B2-vitamin hiányának oka: elégtelen bevitel, bélbeli vitaminképzés hiánya (pl. antibiotikum kezelés utáni baktériumflóra pusztulás esetén, vagy emésztőrendszeri zavar miatt).
B2-vitamin hiányának következményei: bőr és nyálkahártya sorvadás, száj és nyelv gyulladás, szaruhártya homály.
B2-vitamin forrásai: élesztő, tojás, gabonafélék,gyümölcsök, húsok.

B3-vitamin (niacin vagy nikotinsav)

Része azoknak az enzimeknek, melyek a sejtlégzésben játszanak szerepet. Fontos a nemi hormonok, a kortizon, az inzulin és tiroxin szintézisében.

B3-vitamin hiány következményei: idegesség, emlékezet gyengülés. Hiánybetegsége a pellagra, mely bőr gyulladásokkal, nyelv és szájnyálkahártya gyulladással, tápcsatorna vérzékenységgel, idegrendszeri zavarokkal, és demenciával (idegrendszeri leépüléssel, elbutulással) jár.
B3-vitamin forrásai: máj, húsok, tej,tojás,sörélesztő, búzacsíra, földimogyoró, hal, szilva, datolya,füge.

B5-vitamin (pantoténsav)

A fehérje, zsír és szénhidrát, valamint a szteroid anyagcserében játszik szerepet. A bélben  bélbaktériumok szintetizálják.

B5-vitamin hiány következményei: idegrendszeri zavar, nyálkahártya gyulladás, immunhiányos állapot, vérzékenység és hajhullás.
B5-vitamin forrásai: húsok, búzacsíra, korpa, vese, máj, tej, dió és zöldségfélék.

B6-vitamin (piridoxin)

A fehérje és aminosav anyagcserében, haemoglobin szintézisben, és a fehérje előállításban van szerepe.

B6-vitamin hiány következményei: depresszió, zavartság. Időskorban a hiánya gyakori.
B6-vitamin forrásai: marha és sertéshús, máj, tojás, élesztő és főzelékek.

B12-vitamin (cianokobalamin)

A vörösvérsejt képzés, és a nukleinsav szintézis fontos vitaminja.

B12-vitamin hiányának oka: a bélben történő szintézis zavara.
B12-vitamin hiány következményei: vérszegénység, idegrendszeri és gyomor-bélrendszeri zavar. Hiánybetegsége a vészes vérszegénység (anaemia perniciosa)
B12-vitamin forrásai: máj, vese, húsok, tojás, tej. Növényi eredetű táplálék nem tartalmazza.

H-vitamin (biotin)

A zsírsavak előállításában játszik szerepet.

H-vitamin hiányának oka: a bélbaktériumok állítják elő, így a baktériumok pusztulása okozza (pl. antibiotikum terápia)
H-vitamin hiány következményei: étvágytalanság, hányinger, hányás, depresszió, száj és bőrgyulladás.
H-vitamin forrásai: máj, szardínia, tojássárgája, szója.

Folsav

A vörösvérsejt képzés és a sejtnövekedés speciális anyaga.

Folsav hiányának oka: a bélbeli képzés zavara, vagy fokozott vesztés pl. hasmenés miatt.
Folsav hiány következményei: vérszegénység, izomsejt károsodás.
Folsav forrásai: spenót, élesztő, máj, vese.