Hány éves kortól van szüksége egy fiatalnak bankszámlára, bankkártyára, egyáltalán mikor sétál ügyfélként egy bankba? A K&H Bank jóléti-index kutatása szerint a 19 és 26 év közötti fiatalok 83 százalékának van bankkártyája, 74 százalékuknak saját folyószámlája is. A többi banki szolgáltatást elenyésző mértékben veszik igénybe: hitelük, banki megtakarításuk,
életbiztosításuk és befektetésük keveseknek van.
 
Pedig a trend azt mutatja, hogy egy részük igenis takarékoskodik: csupán 31 százalékuk nem tesz félre soha semmit, ez az arány 2014-ben még 38 százalék volt. A megtakarítók legnagyobb része lakásra gyűjt, majdnem ugyanennyien cél nélkül, vésztartalékot képeznek. Lássuk, hogy mi jellemzi a fiatalok pénzügyi attitűdjeit, hogyan változott a trend a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő hét éves fennállása óta.
 
„A pénzügyi ismeretek elsajátítását nem lehet elég korán kezdeni, hiszen már a pénzét gyűjtögető kisgyerek is pénzügyi világunk aktív részese. A fogalmak alapvető megértésénél kezdődik a tudatosság kiépítése, hogy a gyerekek értelmezni tudják a különféle pénzügyi helyzeteket, majd képesek legyenek dönteni. Ennek az oktatása hosszú időn keresztül hiányzott az alapfokú oktatásból, ezért immár hét éve rendezzük meg a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőt. A visszajelzésekből az derül ki, hogy a versenyzők sokkal tudatosabban beosztják a pénzüket. Szerencsére nagyon sok olyan elkötelezett pedagógus van az országban, aki évek óta önként vállalja, hogy felkészíti a diákokat a versenyünkre, és ezzel egy egész éves pénzügyi programban vesznek részt” – mondja Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
 


 
A K&H-nál úgy látják, hogy nő az igény a fiatalok körében a számlanyitásra, hiszen sokuknak a zsebpénz, az ösztöndíj, a  diákmunkából származó jövedelme is ide érkezik. Ezért nem véletlen, hogy jóléti-index felmérése szerint a banki termékek közül egyértelműen a bankkártya (83%) és a folyószámla (74%) vezet a fiatalok körében. Lakáshitele jellemzően csak a 26 éven felülieknek van, a fiatalabbak nem vesznek fel kölcsönt és nem fektetnek be. Érthető is, hiszen a 26 év alattiak átlagosan 71 ezer forintot keresnek és ez az összeg jelentősen csak 26 éves kor felett ugrik meg: ekkor 99 ezer forint a jövedelmük. A diákok átlagkeresete ennél jóval alacsonyabb, 28 ezer forintról számoltak be.
 
Jóléti index
Hiába az alacsony jövedelem, a bank jelenleg több mint 50 ezer speciálisan fiatalokra szabott számlát vezet, az Y-generáció igényeinek megfelelően ezek könnyen használható alaptermékek, korszerű, digitális szolgáltatások. Arra a kérdésre, hogy van-e megtakarítása, a megkérdezett fiatalok 37 százaléka válaszolt igennel. A megtakarító fiatalok 21 százaléka tudatos ebben a kérdésben: ők már hónap elején félreteszik a kitűzött összeget. A hónap végén maradó összeget 19 százalékuk nem költi el azonnal, hanem elteszi. 29 százalékuk alkalmi megtakarító, azaz ha éppen nagyobb összeghez jutnak, akkor félretesznek, de tudatosan hónapról hónapra ezt nem teszik. A fiatalok 31 százaléka pedig soha nem tesz félre.
 
Jóléti index2
Ami a megtakarítások nagyságát illeti, a diákok átlagosan 307 ezer forinttal rendelkeznek, ami viszonylag magasnak mondható az aktív keresők 1 millió forintos megtakarításához képest.
 
Jóléti index3
A legtöbb fiatal lakást szeretne vásárolni, erre gyűjt 39 százalékuk. Majdnem ugyanennyien (38%) általános tartalékot képeznének, ötödük autóra és utazásra gyűjt, ennél kevesebben családi eseményre, oktatásra, nyugdíjcélra tesznek félre.
 
Jóléti index4
 
Látszik a fejlődés
 
A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedő zsűritagjai egyetértenek abban, hogy egyértelmű fejlődés látható a versenyzők pénzügyi tudásában. „Érdekes látni, hogy az a tudásanyag, ami hét éve még szinte ismeretlen volt a diákok előtt, mára teljesen beépült a mindennapokba. „Meglepő volt, hogy a bankkártya-használatot, például a PIN-kód szerepét mennyire mindennapi dologként kezelik a legkisebbek is. Ez az a terület, amiről egészen egyszerűen nem lehet eleget beszélni. Sokat halljuk, hogy a mai gyerekek hamarabb érnek, ez viszont azt is jelenti, hogy korábban találkozniuk kell a pénzügyi tudatossággal, az öngondoskodás, a hosszú távú pénzügyi tervezés fontosságával” – mondta Dudás Gergő, a vetélkedő egyik zsűritagja, az RTL Magyarország
kereskedelmi igazgatója.